Menu Sluiten

Het onderzoeksproject gebruikt een combinatie van kwantitatieve (survey) en kwalitatieve methodes (observaties & interviews).

De onderzoeksvragen die we voor ogen hebben zijn:

  • Op welke wijze kunnen artistieke werkvormen bijdragen aan BSE in een diverse context in de 3de graad BaO en de 1ste graad SO?
  • Welke voorwaarden geven scholen en leerkrachten aan om te kunnen werken met de artistieke werkvormen?
  • Hoe ervaren de verschillende schoolactoren (schoolbeleid, leerkrachten, leerlingen) de artistieke werkvormen om aan BSE te werken?
  • Welke invloed hebben de artistieke werkvormen op BS competenties bij leerlingen (leereffect) en leerkrachten (invloed op professionalisering)?
  • Hoe kunnen de school en de leerkracht BSE systematisch monitoren en evalueren op school-, klas- en leerlingniveau?

Schematisch geeft dat:

Praktijkluik Onderzoeksluik
Interventie door kunstenaar en professionaliseringstraject voor leerkrachten Kwalitatief + kwantitatief: resultaten en perspectieven verschillende betrokkenen
  • Intake – keuze focus
  • Workshop 1
  • Oefensessie
  • Intervisie
  • Workshop 2
  • Oefensessie
  • Intervisie
  • Workshop 3
  • Oefensessie
  • Reflectie en evaluatie
  • Rapportage
  • Startcontext
  • Nulmeting 1 (kwantitatief)
Jaar 1
  • Procesevaluatie 1 (kwalitatief)
  • Interview leerkrachten, directie
  • Observaties interventies
  • Nameting 1
    (kwantitatief)
  • 0-meting 2
    (kwantitatief)
  • Keuze focus
  • Workshop 1
  • Oefensessie
  • Intervisie
  • Workshop 2
  • Oefensessie
  • Intervisie
  • Workshop 3
  • Oefensessie
  • Evaluatie
  • Rapportage
Jaar 2
  • Procesevaluatie 2 (kwalitatief)
  • Interviews leerkrachten, directie
  • Observaties inteventies
  • Eindcontext
  • Nameting 2 (kwantitatief)