Menu Sluiten

Waarom kunst?

In ART4DEM werken we vanuit de kansen die de link tussen burgerschap en kunst biedt. Net als van burgerschapseducatie wordt namelijk van kunsteducatie verwacht dat het een positief effect heeft op de sociale verantwoordelijkheid en cohesie, de aandacht voor culturele diversiteit en interculturele dialoog bij leerlingen (UNESCO, 2010) 

Kunst en kunsteducatie zijn erg brede begrippen. Uit een brede waaier aan mogelijkheden selecteerden we artistieke werkvormen die aansluiten bij kennis uit onderzoek over werkzame principes.  Criteria voor de selectie zijn het inzetten op 1) een nieuwe gedeelde taal en 2) een ervaringsgericht en participatieve aanpak. Zo laten we de kunstvorm alvast aansluiten bij de inzichten uit het klavertje vier van de Raad van Europa 

Een nieuw gedeelde taal?  
Een groot deel van het bestaande aanbod voor burgerschapseducatie vertrekt vanuit een sterke Nederlandse taalvaardigheid. Maar binnen een superdiverse context vormt die voorwaarde van taalvaardigheid voor meertalige leerlingen soms een uitdaging. Binnen de geselecteerde artistieke werkvormen gaat daarom aandacht naar het creëren van een nieuwe gedeelde taal, waardoor iedereen op een gelijkwaardige en inclusieve manier kan deelnemen.    

Ervaringsgericht en participatief? 
Uit onderzoek blijkt dat burgerschapseducatie best vertrekt vanuit de leefwereld van leerlingen zelf, met daarbij een participatieve insteek. Ook binnen de geselecteerde artistieke werkvormen staan deze aspecten van participatief en ervaringsgericht werken centraal .   

Binnen ART4DEM viel de keuze op drie artistieke werkvormen: Mantle of the ExpertParticipatief Drama en Interactive Design.